Daca lucrezi in sfera marketingului online si esti prieten bun cu Analytics-ul poate ti s-a intamplat si tie (si nu de putine ori, sunt convinsa) sa descoperi vizitatori raportati ca venind din direct trafic si sa te intrebi totusi “cum au ajuns la acea adresa?”, pentru ca stii sigur ca nu se apuca niciun utilizator sa scrie in browser adresa URL a unui articol de blog, spre exemplu.
Ei bine, cel mai probabil acel utilizator a venit din Dark Social, si nu, nu este un nume din Star Wars ci un termen utilizat pentru link-urile trimise ca mesaje private prin intermediul email-ului, a mesajelor private de pe Facebook, WhatsApp si alte aplicatii mobile.
Ce spun studiile despre Dark Social:
Potrivit studiilor realizate de Radium One se estimeaza ca 70% din continutul online este distribuit de utilizatori prin canalele Dark Social, versus 20% prin share-uri publice pe Facebook, iar 36% din activitatea de Dark Social are loc pe dispozitivele mobile.
Utilizatorii prefera sa distribuie mesaje prin Dark Social din aproximativ 19 categorii de subiecte, multe fiind din domenii de importanta majora pentru specialistii de marketing, precum: domenii financiare, auto, travel, IT si tehnologie, dar si de entertainment.
Iata si o gluma facuta la noi in agentie pe seama acestui subiect:
Acum revenind la lucruri mai serioase, acest Dark Social ar putea fi o unealta extraordinara pentru foarte multe companii daca ar putea fi masurabil, iar vestea buna este ca da, se poate masura si nemasurabilul, si inca foarte usor.
Cum putem masura rezultatele din Dark Social?
Ati utilizat pana acum URL-uri de tracking?
Daca raspunsul este nu, acum ar fi un moment extraordinar.
De fiecare data cand postezi un link pe o retea de socializare, intr-un mail sau intr-un articol, utilizeaza astfel de link-uri folosind bit.ly sau goo.gl sau daca folosesti platforma HubSpot poti posta sau programa urmatoarele postari pentru retelele sociale direct din platforma iar acestea vor avea in mod automat un URL de tracking. Atfel, utilizatorii cand vor trimite link-urile postarilor tale altor prieteni prin mesaje private acestea vor putea fi urmarite si vei putea sti exact din ce sursa a fost promovat.
In plus, platforma HubSpot avand toate tool-urile integrate iti ofera acces la rapoarte complete care-ti vor oferi o imagine de ansamblu asupra rezultatelor.
Tot in HubSpot ai posibilitatea sa integrezi actiuni de marketing in campanii distincte, iar dintr-un singur dashboard de campanie sa poti urmari daca s-au atins obiectivele generale dar si ce rezultate a inregistrat fiecare actiune de marketing.
Iata un exemplu real:
In exemplul alaturat am creat o campanie pentru client din domeniul auto.
In prima faza am setat durata campaniei si ce obiective dorim sa atingem. In cazul acesta campania se desfasoara pe perioada 07 iunie 2016 - 31 august 2016, iar pana la sfarsitul campaniei n-am propus sa obtinem: 20000 de vizitatori, dintre care 400 sa devina lead-uri, iar 2 sa devina clienti.
Pentru a atinge aceste obiective am creat 3 landing page-uri: 2 landing page-uri le-am folosit in paralel prin A/B testing, iar cel de-al 3-lea a reprezentat pagina de “Thank you”. Aceste landing page-uri ne-au asigurat 16,312 vizitatori din care 250 au fost convertiti in lead-uri.
Tot in cadrul acestei campanii am trimis si un newsletter care a avut o rata de deschidere de aprox 12% si o rata de click de 3,6% asigurandu-ne 1,952 de vizitatori.
S-au promovat 2 postari pe Facebook care au adus 1552 de vizitatori noi, iar din campania de Google Ads am primit inca 2870 de vizite din care 40 s-au convertit in lead-uri.
Din restul surselor ce reprezinta media cumparata au venit inca 6,512 vizitatori din care 96 au devenit lead-uri. Pentru fiecare sursa media s-a folosit cate un URL de tracking astfel incat sa putem analiza cate vizite a produs fiecare sursa.
Rezultatele mai sus mentionate au fost inregistrate pana la sfarsitul lunii iunie si dupa cum se poate vedea inca din prima luna ne-am depasit obiectivele de vizite fiind aproape de indeplinirea targetului de lead-uri urmand sa lansam si o campanie de lead nurturing printr-un workflow cu ajutorul caruia sa conducem lead-urile obtinute mai departe in procesul de achizitie spre a ne atinge obiectivul de clienti.